zdrowy egoizm

Motorem działania każdego człowieka jest egoizm. Jest to zupełnie normalne i powinniśmy sobie z tego zdawać sprawę. Nawet gdy pomagamy innym, spełniając charytatywne uczynki, obłudne jest tłumaczenie, że robimy to dla innych. My robimy to właśnie dla siebie, to my czujemy się lepiej, robiąc coś dla innych, i nie ma w tym fakcie nic niewłaściwego. Jest to tak zwany zdrowy egoizm. Ważne jest tylko, abyśmy byli tego świadomi. Z drugiej strony nie ma nic bardziej błędnego niż prawda wpajana nam od dziecka, że dbanie o siebie i zaspokajanie własnych potrzeb jest oznaką egoizmu, który zasługuje na potępienie. Kiedy ja jestem osobą zdrową, silną i stabilną, mogę lepiej zadbać o moje otoczenie, a więc jest to z korzyścią dla innych. Moje umartwianie się i poświęcanie dla innych w imię czystego altruizmu jest działaniem na krótki dystans, wcześniej czy później moja energia i zdrowie się wyczerpią, a ich miejsce zajmie rozczarowanie i zniechęcenie. Tak więc mój zdrowy egoizm przynosi korzyści zarówno mnie, jak i mojemu otoczeniu.

Skomentuj

